A szakemberhiány is lassítja az energetikai korszerűsítéseket

2017. 5. 12.
Az energiahatékonyságot javító beruházások nem feltétlenül jelentenek gyors megtérülést. A cégek zöme ennek ellenére áldoz rá, bár nincs könnyű dolguk – a megvalósítás nehézkes, többek között azért, mert kevés a szakember – mondták egy energiahatékonyságról szóló szakmai rendezvény résztvevői.
 
A Magyar Energiahatékonysági Intézet „Megéri-e” című szakmai rendezvénye többek között azt vizsgálta, mennyire egyeztethető össze a beruházó és az üzemeltető szempontjai. Az energiafelhasználás negyven százaléka az épületállományhoz kötődik, a hatékonyságot javítani ezért a meglévő épületeket korszerűsítve lehet. Magyarországon az épületállomány több mint kétharmada energetikai szempontból elavult, felújításra szorul. A magyar tulajdonosokat ennek ellenére nehéz meggyőzni arról, hogy hatékonyságot javító beruházásokba fektessenek. Pénzügyi megfontolásokon túl a szemlélet sem kellőképp előremutató, ami nem könnyíti meg az építészek, épületgépészek dolgát.
 
Ahhoz, hogy a helyzet változzon, megfelelően motivált üzemeltetőre van szükség – mondta Schmidt András, a Skanska létesítménygazdálkodási igazgatója és fenntarthatósági menedzsere.  Vállalatpolitikánk is ezt diktálja; a bérleti díj illetve a szervízdíj (energia, hűtés, fűtés) az épület költségeinek 35-40 százalékát teszi ki – mondta. Ma ez a második legfontosabb tétel, amelyre a bérlők kíváncsiak. Még fontosabb, hogy tartsuk azt a költségszintet, amit ígértünk 5-10 évig, vagy a szerződés lejártáig – tette hozzá.
 
Magyarországon a térségben elsőként készült el az épületek energetikáját szabályozó törvény, csak meg kell felelni ennek – mondta a szakember. Schmidt szerint érdemes már most felkészülni a közel nulla energiaigényű épületek fejlesztésére. A pontos műszaki megoldások a kezünkben vannak, értékelni kell, hogy gazdasági, társadalmi szempontból melyik a megfelelő.
 
Az energiaforrások ára magas, ezért a veszteségek csökkentésével lehet jobb energiahatékonyságot elérni –  mondta Versits Tamás épületgépész. A szakember a mérések fontosságára, a műszaki szerelvények kalibrálására is kitért, melyek javíthatják az egyéb beruházások (például szigetelés) hatékonyságát, ám ha nem kerül rájuk sor, a kívánt megtakarítás elmaradhat.
 
A megfelelően szakképzett munkaerő hiánya is lassítja az energetikai beruházások ütemét. Nemcsak a magasan képzett, például hőszivattyú-rendszereket ismerő szakemberek hiányoznak, építőipari szakmunkásból sincs elég. A zömében külföldön dolgozó szakemberek hazahozatala sokba kerül, ami drágábbá teszi a beruházást. Megoldás lehet az előre gyártott elemek alkalmazása – véli Schmidt. Egy előre gyártott homlokzati elem beemelése néhány percet vesz igénybe, s állványzatot sem kell építeni hozzá, bár nyilván több darura van szükség – mondta. Ám költséghatékonyságot csak okos tervezéssel lehet elérni.
 
A munkaerőhiány mellett a magas villamos-energia árak is rontják a megtérülést – mondta Gérnyi András, a METRO Group üzemeltetési, energetikai menedzsere. A létesítmények energiafelhasználásának mérése alapvető fontosságú. A nagy ingatlanállománnyal rendelkező fogyasztók modelleket hoznak létre, hogy a tervezett és a valós fogyasztást összevessék – mondta. Napirenden van napelemek alkalmazása; a csoport 3000-5000 kilowatt teljesítményű rendszerek telepítésében gondolkoznak.  Ha az áruházláncok komoly telepítésbe fognának, robbanásszerűen változna az ilyen rendszerek megtérülése – tette hozzá. Az áruházlánc a hűtőközegek kiváltását is tervezi, ám egyelőre nem ismerik azt a műszaki megoldást, amellyel az aktuális rendszert ki tudnák váltani. Szakemberek sincsenek, akik elvégeznék ezt a feladatot, bár országszerte 3000-5000 üzlet ilyen jellegű átalakítására lenne szükség – mondta Gérnyi.
 
Hogy az alternatív üzemanyaggal hajtott járműveket kiszolgálja, a csoport szeretne több elektromos, CNG- vagy sűrített levegős töltőállomást építeni. Nem tudjuk, milyen autók terjednek majd el, milyen típusú és teljesítményű töltőkre lesz majd szükség, ezért óvatosan állunk a kérdéshez – mondta. Nagy teljesítményű töltők telepítéséhez hálózatfejlesztésre is szükség lehet, ám a szolgáltató nem feltétlenül tud kellő energiát/feszültséget biztosítani.
 
Hasonló problémákkal küzd a Skanska irodaépületeinek tervezésekor. egy bizonyos autómodellre épülő flotta miatt ugyanis változhat a szükséges töltő típusú. Inkább várunk az utolsó pillanatig, amíg biztosan látjuk, mi várható – mondta Schmidt. 
 
A MEHI szakmai rendezvénysorozata Győrben folytatódik 2017. június 7-én.
 
Forrás: NRGReport