Hogyan tehetők vonzóbbá a lakossági energiahatékonysági épületfelújítások? – Egy működő modell tapasztalatai

2020. 10. 27.

Hét éve indult el Hollandiában a REIMARKT, amely az első ún. one-stop-shop (egyablakos épületfelújítási tanácsadó-kivitelező rendszer) Európában, és amelyet kifejezetten a lakóépületek energetikai felújításáért, számuk növeléséért hoztak létre. A működő modell tapasztalatairól, és a Magyarországon elinduló hasonló kezdeményezés, a RenoHUb projekt számára megfogalmazott üzeneteiről Reimar von Meding beszélt október 7-én a MEHI szakmai konferenciáján.

A konferencián élőben Hollandiából jelentkezett és tartott előadást Reimar von Meding. A REIMARKT alapítója, a KAW Architecten vezérigazgatója egy fontos adattal kezdte beszámolóját: Hollandiában napi 1000, Magyarországon pedig napi 500 lakóépület felújítására lenne szükség ahhoz, hogy 2050-ig elérhessük a klímasemlegességet. Ezzel szemben mindkét országban mindössze napi néhány épületet korszerűsítenek energetikailag. Ezek felgyorsítására jelent megoldást az egyablakos felújítási tanácsadó irodák koncepciója, melynek segítségével a REIMARKT már 4000 házat korszerűsített.

A felújítás labirintusa
Nekünk, lakóknak az épületeink felújítása olyan, mintha egy labirintusba lépnénk – fogalmazott a REIMARKT alapítója. Nem tudjuk, hogy hogyan és mikor fogunk kijutni belőle, és közben is számos meglepetés érhet minket: nem biztos, hogy pontosan azt kapjuk, amit eredetileg szerettünk volna, ráadásul a költségek is folyamatos mozgásban (többnyire emelkedésben) vannak. Ezért ne csodálkozzunk, ha a lakástulajdonosok nem szívesen vágnak neki egy ilyen „kalandnak”.
Ráadásul annak a dolga sem egyszerű, aki ezekben a felújításokban segíteni szeretne. A tanácsadónak és/vagy kivitelezőnek, aki felméri az épületet, az igényeket, összerak egy felújítási tervet és elkészít egy ehhez kapcsolódó árajánlatot, az idejének fele nem a konkrét megvalósításra, hanem a konzultációkra és a folyamatmenedzselésre megy el. A REIMARKT működésének legnagyobb tapasztalata és eredménye az, hogy sikerült lerövidíteni és hatékonnyá tenni az ügyfélkapcsolatokat és az egész felújítás folyamatát a tanácsadástól kezdve a kivitelezésig.

Kulcs: a jó termék kifejlesztése
Reimar von Meding egyik legfontosabb üzenete az volt, hogy meg kell találni azokat a mozgatórugókat és beavatkozási pontokat, amelyek az emberek számára motiválóak ahhoz, hogy felújításba kezdjenek. És bármennyire is szeretnénk, ez sajnos nem a fenntarthatóság. Az energiahatékonyság, mint cél, önmagában nem vonzó; a lakástulajdonosok leggyakrabban érzelmi alapon hoznak a felújításról döntést. Ehhez észre kell venni, hogy mikor jön el számukra az a pont, amikor az életkörülményeiken változtatni akarnak: akár azért, mert bővül a család, akár mert a komfortérzetükön szeretnének javítani, vagy mert éppen karbantartást kell végezni. Ezekben a helyzetekben kell tudni olyan terméket kínálni, amely egyaránt kielégíti az ügyféligényeket, és energiahatékonyság-javító hatása is van. Ezért minél inkább arra kell törekedni, hogy olyan „felújítási késztermékeket” tudjon a one-stop-shop ajánlani, amely a fentiekre megoldás lehet.
Fontos, hogy több szinten is fejlesszünk termékeket: a felújítók először leggyakrabban egy kisebb projekttel szeretik kezdeni, ami egyszerű és viszonylag gyors, mint például egy ablakcsere. Ha a felújítással elégedettek – nem csak az eredménnyel, hanem a folyamattal is –, akkor jellemzően sokan visszatérnek, és szívesebben belevágnak egy nagyobb beruházásba is, sőt, jó szívvel ajánlják ismerőseiknek is. Ha a one-stop-shop kezdeményezéshez sikerül ún. aktivátorokat is találni, akkor a siker még nagyobb lehet. Az aktivátor ugyanis – legyen az egy település önkormányzata, szolgáltatók, civil szervezetek – abban segít, hogy minél több felhasználóhoz eljusson a lehetőség, és ezáltal jelentősen növekedhet az energetikai korszerűsítések száma.

Még több izgalmas részletet megtudhat a REIMARKT működéséről és tapasztalatairól, ha megnézi a teljes előadást ezen a linken.