Mi ösztönzi a magyar lakosságot, hogy energetikai felújításba kezdjen?

2020. 10. 22.

A Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI), a Holland Királyság Nagykövetsége és az Energy Cities együttműködésével valósult meg a "Mi kell ahhoz, hogy felújítsunk? - A hazai lakóépületek energetikai állapota és a továbblépés lehetőségei" című szakmai konferencia, ahol előadott Orbán Gábor, az Energiaklub igazgatója is. A hazai lakossági épületállományban rejlő hatalmas energia-megtakarítási potenciálról, és egy, a lakossági felújításokat ösztönző újszerű kezdeményezésről beszélt.

A lakossági energiafogyasztás Magyarország végső energiafelhasználásnak egyharmadát teszi ki, és a 4,4 millió lakás kétharmada energetikai szempontból korszerűtlen. Ezen adatok ismeretében elmondható, hogy a hazai lakossági épületállomány számottevő energiamegtakarítási potenciállal rendelkezik. Az energetikai felújítások ösztönzésére, valamint a felújítani szándékozó lakás és családi-ház tulajdonosok támogatására jött létre az Európai Uniós forrásból megvalósuló hazai kezdeményezés, a RenoHUb.

 

 

A felújítókat segíti majd a RenoHUb projekt

Orbán Gábor arról beszélt, hogy a RenoHUb egy külföldön már több helyen működő, sikeres mintát, az egyablakos felújítási tanácsadó rendszert (one-stop-shop) fogja meghonosítani Magyarországon. A hosszú távú cél egy országos hálózat kialakítása tanácsadó irodákkal és online platformmal, ahol minden elméleti és gyakorlati információ elérhetővé válik a leendő felújítóknak. Az egyablakos rendszer szolgáltatásai a családi és társasházak energetikai korszerűsítési folyamatának teljes spektrumát lefedik, egyebek között előzetes energiamegtakarítás kalkulációt, egyéni felmérést és műszaki tanácsadást nyújt, kiegészítve finanszírozási lehetőségekkel, modell dokumentumokkal (pl. kivitelezői ajánlatkérés, szerződés), útmutató anyagokkal, piaci tanulmányokkal, továbbá minősített energetikai és műszaki szakértők és kivitelezők ajánlásával, szakmai képzésekkel és esettanulmányok bemutatásával.

A RenoHUb tavaly novemberi elindulása óta számos eredményt mutatott fel:
• Mélyinterjúk készültek a felújítókkal, a felújítási folyamatokat napi szinten koordináló kivitelezőkkel, energiahatékony termékeket előállító gyártókkal, közös képviselőkkel és potenciális együttműködő önkormányzatokkal, akik további információkat adtak a modell finomhangolásához.
• Felmérte, hogy miért szeretnének a lakás és háztulajdonosok felújítani (motivációk), milyen félelmeik, aggályaik vannak, és milyen segítségre lenne szükségük a felújítás során. 
• Elkészült egy részletes folyamatleírás, mely ismerteti a társasházi és családi házas környezetben megvalósuló energetikai fejlesztések technikai és adminisztratív részleteit.
• A hazai pénzügyi intézményekkel folytatott interjúkon, találkozókon alapuló tanulmány készült a piacon elérhető energiahatékonysági célú pénzügyi termékekről.

A RenoHUb projekt keretében a következő lépések valósulnak meg a közeljövőben:
• A folyamatleírás egységesen használható dokumentumtárral egészül ki, hogy ezzel is további  technikai támogatást nyújtson a  felújítóknak.
• A háttérkutatások megalapozták a Customer journey (ügyfélút) kialakítását, az üzleti modellt és a RenoHUb szolgáltatáslistát.

Az Energiaklub igazgatója bejelentette, hogy a következő évben két irodát már biztosan nyitnak, és folyamatosan várják a lehetséges együttműködőket a további kirendeltségek létesítéséhez, ezen belül külön hangsúlyozva a bankok és az önkormányzatok szerepét.
A projekt egy öttagú konzorcium munkája által valósul meg, melynek partnerei: AACM Central Europe, Energiaklub Szakpolitikai Intézet és Módszertani Központ, IMRO-DDKK Kft., Magyar Családi Ház Tulajdonosok Egyesülete és Magyar Energiahatékonysági Intézet.

Az előadás videója erre a linkre kattintva érhető el.