Hogyan tehetők vonzóbbá a lakossági energiahatékonysági épületfelújítások? – Reimarkt, egy működő modell tapasztalatai

Reimarkt

Hét éve indult el Hollandiában a REIMARKT, amely az első ún. one-stop-shop (egyablakos épületfelújítási tanácsadó-kivitelező rendszer) Európában, és amelyet kifejezetten a lakóépületek energetikai felújításáért, számuk növeléséért hoztak létre. A működő modell tapasztalatairól, és a Magyarországon elinduló hasonló kezdeményezés, a RenoHUb projekt számára megfogalmazott üzeneteiről Reimar von Meding beszélt október 7-én a MEHI szakmai konferenciáján.

A konferencián élőben Hollandiából jelentkezett és tartott előadást Reimar von Meding. A REIMARKT alapítója, a KAW Architecten vezérigazgatója egy fontos adattal kezdte beszámolóját: Hollandiában napi 1000, Magyarországon pedig napi 500 lakóépület felújítására lenne szükség ahhoz, hogy 2050-ig elérhessük a klímasemlegességet. Ezzel szemben mindkét országban mindössze napi néhány épületet korszerűsítenek energetikailag. Ezek felgyorsítására jelent megoldást az egyablakos felújítási tanácsadó irodák koncepciója, melynek segítségével a REIMARKT már 4000 házat korszerűsített.

A felújítás labirintusa

Nekünk, lakóknak az épületeink felújítása olyan, mintha egy labirintusba lépnénk – fogalmazott a REIMARKT alapítója. Nem tudjuk, hogy hogyan és mikor fogunk kijutni belőle, és közben is számos meglepetés érhet minket: nem biztos, hogy pontosan azt kapjuk, amit eredetileg szerettünk volna, ráadásul a költségek is folyamatos mozgásban (többnyire emelkedésben) vannak. Ezért ne csodálkozzunk, ha a lakástulajdonosok nem szívesen vágnak neki egy ilyen „kalandnak”.
Ráadásul annak a dolga sem egyszerű, aki ezekben a felújításokban segíteni szeretne. A tanácsadónak és/vagy kivitelezőnek, aki felméri az épületet, az igényeket, összerak egy felújítási tervet és elkészít egy ehhez kapcsolódó árajánlatot, az idejének fele nem a konkrét megvalósításra, hanem a konzultációkra és a folyamatmenedzselésre megy el. A REIMARKT működésének legnagyobb tapasztalata és eredménye az, hogy sikerült lerövidíteni és hatékonnyá tenni az ügyfélkapcsolatokat és az egész felújítás folyamatát a tanácsadástól kezdve a kivitelezésig.

Reimar von Meding

Kulcs: a jó termék kifejlesztése

Reimar von Meding egyik legfontosabb üzenete az volt, hogy meg kell találni azokat a mozgatórugókat és beavatkozási pontokat, amelyek az emberek számára motiválóak ahhoz, hogy felújításba kezdjenek. És bármennyire is szeretnénk, ez sajnos nem a fenntarthatóság. Az energiahatékonyság, mint cél, önmagában nem vonzó; a lakástulajdonosok leggyakrabban érzelmi alapon hoznak a felújításról döntést. Ehhez észre kell venni, hogy mikor jön el számukra az a pont, amikor az életkörülményeiken változtatni akarnak: akár azért, mert bővül a család, akár mert a komfortérzetükön szeretnének javítani, vagy mert éppen karbantartást kell végezni. Ezekben a helyzetekben kell tudni olyan terméket kínálni, amely egyaránt kielégíti az ügyféligényeket, és energiahatékonyság-javító hatása is van. Ezért minél inkább arra kell törekedni, hogy olyan „felújítási késztermékeket” tudjon a one-stop-shop ajánlani, amely a fentiekre megoldás lehet.
Fontos, hogy több szinten is fejlesszünk termékeket: a felújítók először leggyakrabban egy kisebb projekttel szeretik kezdeni, ami egyszerű és viszonylag gyors, mint például egy ablakcsere. Ha a felújítással elégedettek – nem csak az eredménnyel, hanem a folyamattal is –, akkor jellemzően sokan visszatérnek, és szívesebben belevágnak egy nagyobb beruházásba is, sőt, jó szívvel ajánlják ismerőseiknek is. Ha a one-stop-shop kezdeményezéshez sikerül ún. aktivátorokat is találni, akkor a siker még nagyobb lehet. Az aktivátor ugyanis – legyen az egy település önkormányzata, szolgáltatók, civil szervezetek – abban segít, hogy minél több felhasználóhoz eljusson a lehetőség, és ezáltal jelentősen növekedhet az energetikai korszerűsítések száma.

Még több izgalmas részletet megtudhat a REIMARKT működéséről és tapasztalatairól, ha megnézi a teljes előadást ezen a linken.

2021-2027 finanszírozási időszak Boza-Kiss Benigna CEU BPIE BUILDUPON2 C4B dekarbonizáció ECF EED egészség egyablakos tanácsadás EKR EKR katalógus elemzés előnyök ÉMOR energetikai felújítás energetikai követelmény energetikai szakreferens energetikai tanúsítvány energiafüggetlenedés energiafüggetlenség energiahatékonyság az első elve Energiahatékonysági Alap energiahatékonysági irányelv energiahatékonysági piac Energiaklub energiamegtakarítási kötelezettség energiastratégia energiaszegénység energiatanúsítvány EPBD épületenergetikai irányelv épületfelújítás ESCO esettanulmány ETS2 Európai Felújítási Hullám Európai Green Deal éves jelentés fehér bizonyítvány felújítási hullám felújítási stratégia finanszírozás Fit for 55 fűtéskorszerűsítés G7 garantált energiahatékonyság-alapú szerződés (EPC) gazdasági előnyök GINOP H2020 hangulatjelentés hazai felújítási hullám Helyreállítási és Alkalmazkodási Alap Helyreállítási és Alkalmazkodási Terv HET Holland Nagykövetség Hosszú Távú Felújítási Stratégia hőszivattyú HTFS HuGBC IEA IEECP igazságos átmenet ingatlanállomány ingatlanérték ingyenhitel IPCC IVF javaslatcsomag kamattámogatott hitel kazáncsere KEHOP klímaváltozás kohéziós alap költségoptimalizált költségvetés konferencia Koritár Zsuzsanna kötelezett kötelezettségi rendszer közel nulla közhasznúsági jelentés KSH lakásállomány lakásfelújítás lakóingatlan lakossági felmérés Lechner Tudásközpont levegőminőség lock-in LTP MCSTE MEHI arculat MEHI esemény MEHI konferencia MEHI kutatás MEKH mélyfelújítás minimumkövetelmények MTVSZ munkahelyek napelem NEKT önkormányzat operatív program OSS Otthon Melege otthonfelújítás pályázat podcast prezentáció REC REIMARKT RenoHUb RenoPont RePower rezsicsökkentés RRF Szabó László ITM Szociális Klímaalap támogatás TNM TOP Ürge-Vorsatz Diana CEU V4 VEKOP visegrádi országok Weishaupt ZIKOP zöld finanszírozás Zöld Iroda

Ha hasznosnak találta, kérjük ossza meg!

Ne maradjon le a legfontosabb
szakmai hírekről!


Iratkozzon fel hírlevelünkre!